Kokosyoghurt

Yoghurt er et friskt og godt mellommåltid, eller som en del av frokost, lunsj eller kvelds. Men det er ikke alltid like lett å finne et godt alternativ om du ikke tåler melkeprodukter. Jeg har forsøkt å lage yoghurt av kokosmelk et par ganger nå, men aldri fått det helt til. Den har enten vært for rennende, for syrlig, for mye kokossmak, eller bare rett og slett ikke så veldig god. Men denne ble helt perfekt!

Du trenger:
2 bokser kokosmelk (jeg bruker Rema 1000 sine kartonger)
2 ts San Biota Probiotika
2 ts kokossukker

Dette gjør du:
Ha kokosmelken over i en glasskrukke og bland i probiotika og kokossukker. Rør med en tresleiv eller plast, ikke bruk stål her. Dekk til med et klede eller sett lokket løst på. Jeg pleier å bruke Norges glass, og fjerner da strikken, men fester lokket. Da blir det ikke helt tett men samtidig unngår jeg at det kommer fluer, rusk og annet ned i glasset. La stå i romtemperatur, ideell temperatur er 21-25 grader i ca 1 døgn, smak gjerne på den med en skje underveis for å se når den er passe syrlig for din gane. Husk også her å ikke bruke stålskje. Når du syns yoghurten er passe syrlig, tetter du igjen glasset, enten ved å skru lokket helt på eller ved å bruke strikken dersom du bruker et Norgesglass. Sett i kjøleskap og spis i løpet av 5-7 dager.

Jeg syns kokosyoghurt smaker fantastisk godt med hjemmelaget granola, litt frisk frukt og bær og eventuelt litt honning eller kokossirup for ekstra søtning. Kanel er også veldig godt oppå - husk å bruke ekte kanel da (ceylon kanel) 🙂 Om du ønsker å tilføre ekstra næring til yoghurten kan du røre inn litt kollagenpulver, en rå eggeplomme eller toppe med litt ekstra frø og nøtter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *